In januari tijdens een feest kreeg ik “en passant” even in mijn oor gefluisterd: “Als ik voor mijzelf begin, dan wil ik graag dat jij mijn marketingcommunicatie gaat doen.” Het was dé zin die ik nodig had om de handschoen op te pakken. Twijfel veranderde in zelfvertrouwen. Peter…, je gaat door “de achteruitgang” of je kiest voor vooruitgang!
Dromen, durven, doen
Al jaren speel ik met de gedachten om voor mijzelf te beginnen. Niet continu, maar bij momenten dat ik tot reflectie werd geforceerd, kwam dit thema steeds weer voorbij. Niet belemmerd door enige romantisering, voelde het vrij, voelde ik mij waardevol én vooral het idee, dat ik dan aan niemand verantwoording hoef af te leggen voor mijn creatieve kronkels. Beetje naïef misschien, maar dromen mag. Maar als zekerheidszoeker druiste deze stap zetten wel in tegen de sprong in het diepe.
Keukentrapje en een stofdoek
Mijn huidige werkgever Online Seminar gaf mij parttime enige zekerheid qua inkomen. De eerste opdracht lag op de bovenste plank, ik hoefde alleen nog het keukentrapje bij te schuiven om deze te pakken. Een reflectiemoment geleden was ik al eens aan het experimenteren met een website. Een fictief bedrijf in marketingcommunicatie, met huisstijl en logo; Ruigrok27. Het was het afstoffen waard. Een ondernemingsplan had ik snel op papier én het startklaar maken, met alle aspecten; als startersperiode aanvragen, inschrijven KVK, zakelijke rekening openen, domeinnaam vastleggen. Het gaf mij allemaal enorm veel energie en voldoening.
“Het was een vruchtbare middag, waarbij we snel en constructief tot een schets kwamen"
I'am ready when you are
Diana was er ook klaar voor. Ze wilde nog steeds met mij in zee! We spraken af op vrijdagmiddag om te brainstormen over een bedrijfsnaam, een logo, huisstijl en het verhaal. Diana: “Het was een vruchtbare middag, waarbij we snel en constructief tot een schets kwamen. Ik wilde graag iets met mijn naam. Door vragen te stellen, kwam naar voren dat ik 4 een bijzonder getal vind én progress, ja… Do I need to say more?” Een geheel aan persoonlijke kenmerken is verwerkt in Diana4progress, maar wel met de balans naar een zakelijke uitstraling. “Je huisstijl is een stukje van je identiteit. Het geeft je trots en spirit om er alles uit te halen. Natuurlijk kan je hier en daar nog een beetje sleutelen, maar de basis moet voor mij goed zijn”, voegt Diana toe.
Progress
Vooruitgang blijkt voor ons beiden te staan voor het goede koesteren, kwaliteiten optimaal benutten en aanvullen met elementen, die toekomstmuziek laten horen. Deze elementen bestaan uit visie, trends en technologie én denken in mogelijkheden. Daarmee komt ieder individu, team of organisatie verder.
In dit artikel wil ik Diana bedanken voor haar coachende capaciteiten, die ze op mij heeft losgelaten. Daarvoor zijn soms weinig woorden nodig, maar zij was in staat om ‘het feest’ in mij los te laten. Ik proost op vooruitgang en succes in de toekomst!
Peter Ruigrok
Comments